Tuesday 5 February 2013

Guilin, Hari Keempat

14 Jan 2013 Ahad, hari keempat di Guilin

Aku memulakan hari ini dengan bersarapan nasi dan serunding.  Andy tiba di hotel tepat jam 9:30 pagi. Kami ke kilang silk kerajaan. Kami tidak lama disini kerana harganya diluar kemampuan kami. Kami meneruskan perjalanan ke kilang bamboo. Berbagai produk yang dihailkan drp buluh spt stokin, seluar dalam, tuala, berus gigi dsb dijual di sini. Aku membeli 3 helai tuala cny10, berus gigi dan tuala muka isteriku. Sungguh kreatif mereka ini, semua benda boleh menghasilkan duit.

Kemudian kami ke pusat ubatan herba. Kami disambut dengan rendaman kaki ke dalam air panas berherba, kemudian di urut. Aku terlena di kerusi sementara  mendengar penerangan yang disampaikan dalam bahasa Indonesia. Ubatan herba ini juga mahal bagiku.

Dari sini, beberapa ahli rombongan yang ingin shopping berpecah dan menaiki teksi ke pusat bandar. Kami seramai 14 orang lagi meneruskan perjalanan mengikut itenerary ke gua. Kami tidak lama disini kerana suasananya lebih kurang dengan Silver Cave di Yang Shao.

Sempat membeli cenderamata di pintu keluar gua

Kemudian jam 5 petang kami ke Endian Halal Restoren untuk makan malam. Makanan yang disediakan amat enak, tetapi kami tidak mampu menghabiskannya kerana makan tengah hari jam 12.30 membuatkan kami masih lagi kekenyangan.

Hotel penginapan di Guilin
Selepas makan malam, kami pulang ke hotel penginapan. Setelah meletakkan barang-barang, jam 7.45 pm kami berjalan kaki keluar ke night market berhampiran Waterfall Hotel.  Jaraknya lebih kurang 10 minit berjalan kaki. Sungguh ramai orang pada malam ini memandangkan malam ini adalah hari ini adalah hari minggu.  Sepanjang perjalanan ke night market terdapat penjaja yang menjaja berbagai barangan terutama pakaian kerana hanya tiga minggu lagi mereka akan menyambut Tahun Baru Cina.  Kami sempat membeli beberapa barangan sebagai cenderamata, memandangkan trip kali ini sungguh padat dengan jadual lawatan. Beberapa ahli rombongan merungut kerana hajat untuk shopping tidak kesampaian. Namun aku tidaklah berasa hampa sangat kerana sejak mula lagi aku sudah diberitahu bahawa Guilin bukan merupakan tempat membeli belah yang utama bahkan lebih merupakan tempat  ‘menikmati pemandangan’. Lebih kurang jam 11 malam, kami pulang ke hotel. Malam ini kami perlu mengemaskan beg masing-masing memandangkan kami akan bertolak awal ke airport pada pagi esok.